Iona - Yownah

Iona - Yownah

Neviim - Profeți

                        Capitolul 1


1. Cuvntul lui יהוה YaHWeH a vorbit lui Iona,* fiul lui Amitai, astfel:

2. „Scoală-te, du-te la Ninive, cetatea cea mare* şi strigă împotriva ei. Căci răutatea** ei s-a suit pînă la Mine!”

3. Şi Iona s-a sculat* să fugă la Tars, departe de faţa lui יהוה YaHWeH. S-a coborît la Iafo** şi a găsit acolo o corabie care mergea la Tars. A plătit preţul călătoriei şi s-a suit în corabie ca să meargă împreună cu călătorii la Tars, departe♦ de faţa lui יהוה YaHWeH.

4. Dar יהוה YaHWeH* a făcut să sufle pe mare un vînt năprasnic şi a stîrnit o mare furtună. Corabia ameninţa să se sfărîme.

5. Corăbierii s-au temut, au strigat fiecare la dumnezeul lui şi au aruncat* în mare uneltele din corabie, ca s-o facă mai uşoară. Iona s-a coborît în fundul** corăbiei, s-a culcat şi a adormit.

6. Cîrmaciul s-a apropiat de el şi i-a zis: „Ce dormi? Scoală-te şi cheamă* pe pe יהוה YaHWeH Eylohim al tău! Poate că** יהוה YaHWeH va voi să Se gîndească la noi şi nu vom pieri!”

7. Şi au zis unul către altul: „Veniţi să tragem la sorţi*, ca să ştim din pricina cui a venit peste noi nenorocirea aceasta!” Au tras la sorţi, şi sorţul a căzut pe Iona.

8. Atunci ei i-au zis: „Spune-ne* din pricina cui a venit peste noi nenorocirea aceasta? Ce meserie ai şi de unde vii? Care îţi este ţara şi din ce popor eşti?”

9. El le-a răspuns: „Sunt Evreu, şi mă tem de יהוה YaHWeH, Eylohim al cerurilor care* a făcut marea şi uscatul!”

10. Oamenii aceia au avut o mare teamă şi i-au zis: „Pentru ce ai făcut lucrul acesta?” Căci oamenii aceia ştiau că fugea de faţa lui יהוה YaHWeH, pentru că le spusese el.

11. Ei i-au zis: „Ce să-ţi facem, ca să se potolească marea faţă de noi?” Căci marea era din ce în ce mai înfuriată.

12. El le-a răspuns: „Luaţi-mă* şi aruncaţi-mă în mare, şi marea se va linişti faţă de voi! Căci ştiu că din vina mea vine peste voi această mare furtună!”

13. Oamenii aceştia vîsleau ca să ajungă la uscat, dar nu puteau*, pentru că marea se întărîta tot mai mult împotriva lor.

14. Atunci au strigat către יהוה YaHWeH şi au zis: „יהוה YaHWeH nu ne pierde din pricina vieţii omului acestuia şi nu ne împovăra* cu sînge nevinovat! Căci Tu, יהוה YaHWeH, faci** ce vrei!”

15. Apoi au luat pe Iona şi l-au aruncat în mare. Şi furia mării* s-a potolit.

16. Pe oamenii aceia i-a apucat o mare frică* de יהוה YaHWeH, şi au adus lui יהוה YaHWeH o jertfă, şi I-au făcut juruinţe.

17. יהוה YaHWeH a trimis un peşte mare să înghită pe Iona, şi* Iona a stat în pîntecele peştelui trei zile şi trei nopţi.

                       Capitolul 2

1. Iona s-a rugat lui יהוה YaHWeH, Eylohim al său din pîntecele peştelui

2. şi a zis: „În strîmtorarea mea am chemat* pe יהוה YaHWeH şi** m-a ascultat; din mijlocul Locuinţei morţilor am strigat, şi mi-ai auzit glasul.

3. Şi totuşi mă aruncaseşi* în adînc, în inima mării, şi rîurile de apă mă înconjuraseră; toate valurile** şi toate talazurile Tale au trecut peste mine.

4. Ziceam*: „Sunt lepădat dinaintea ochilor Tăi! Dar iarăşi voi vedea Templul** Tău cel sfînt.” (Templu, aici ,Locaș)

5. Apele m-au acoperit* pînă aproape să-mi ia viaţa, adîncul m-a învăluit, papura s-a împletit în jurul capului meu.

6. M-am coborît pînă la temeliile munţilor, zăvoarele pămîntului mă încuiau pe vecie; dar Tu m-ai scos viu* din groapă, יהוה YaHWeH, Eylohim al meu!

7. Cînd îmi tînjea sufletul în mine, mi-am adus aminte de יהוה YaHWeH, şi rugăciunea mea* a ajuns pînă la Tine, în Templul Tău cel sfînt.

8. Cei ce se lipesc de idoli deşerţi* îndepărtează îndurarea de la ei.

9. Eu însă Îţi voi aduce jertfe* cu un strigăt de mulţumire, voi împlini juruinţele pe care le-am făcut. Mîntuirea** vine de la יהוה YaHWeH.”

10. יהוה YaHWeH a vorbit peştelui, şi peştele a vărsat pe Iona pe pămînt.

                  Capitolul 3

1. Cuvîntul lui יהוה YaHWeH a vorbit a doua oară lui Iona astfel:

2. „Scoală-te, du-te la Ninive, cetatea cea mare, şi vesteşte acolo strigarea pe care ţi-o voi da!”

3. Şi Iona s-a sculat şi s-a dus la Ninive, după Cuvîntul lui יהוה YaHWeH. Şi Ninive era o cetate foarte mare, cît o călătorie de trei zile.

4. Iona a început să pătrundă în oraş, cale de o zi, strigînd şi zicînd*: „Încă patruzeci de zile, şi Ninive va fi nimicită!”

5. Oamenii din Ninive au crezut* în יהוה YaHWeH, au vestit un post şi s-au îmbrăcat cu saci, de la cei mai mari pînă la cei mai mici.

6. Lucrul a ajuns la urechea împăratului din Ninive; el s-a sculat de pe scaunul lui de stăpînire şi-a scos mantia de pe el, s-a acoperit cu un sac şi a şezut în cenuşă.

7. Şi a trimis să se dea de ştire* în Ninive, din porunca împăratului şi mai marilor lui, următoarele: „Oamenii şi vitele, boii şi oile să nu guste nimic, să nu pască şi nici să nu bea apă deloc!

8. Ci oamenii şi vitele să se acopere cu saci, să strige cu putere către יהוה YaHWeH şi să se întoarcă* de la calea lor cea rea şi de la faptele de asuprire** de care le sunt pline mîinile!

9. Cine* ştie dacă nu Se va întoarce יהוה YaHWeH şi Se va căi, şi dacă nu-Şi va opri mînia Lui aprinsă, ca să nu pierim!”

10. יהוה YaHWeH a văzut* ce făceau ei şi că se întorceau de la calea lor cea rea. Atunci יהוה YaHWeH s-a căit de răul pe care Se hotărîse să li-l facă şi nu l-a făcut.

                  Capitolul 4

1. Lucrul acesta n-a plăcut deloc lui Iona, şi s-a mîniat.

2. S-a rugat lui יהוה YaHWeH şi a zis: „Ah! יהוה YaHWeH, nu este aceasta tocmai ce ziceam eu cînd eram încă în ţara mea? Tocmai lucrul acesta voiam să-l înlătur fugind la Tars*. Căci ştiam că eşti un Eylohim milos** şi plin de îndurare, îndelung răbdător şi bogat în bunătate, şi că Te căieşti de rău!

3. Acum,* יהוה YaHWeH, ia-mi viaţa, căci vreau mai bine să mor** decît să trăiesc!”

4. יהוה YaHWeH a răspuns: „Bine faci tu de te mînii?”

5. Şi Iona a ieşit din cetate şi s-a aşezat la răsărit de cetate. Acolo şi-a făcut un umbrar şi a stat sub el, pînă va vedea ce are să se întîmple cu cetatea.

6. יהוה YaHWeH, Eylohim a făcut să crească un curcubete care s-a ridicat peste Iona ca să facă umbră capului lui şi să-l facă să-i treacă mînia. Iona s-a bucurat foarte mult de curcubetele acesta.

7. Dar a doua zi, la răsăritul soarelui, יהוה YaHWeH a adus un vierme care a înţepat curcubetele, şi curcubetele s-a uscat.

8. Cînd a răsărit soarele, יהוה YaHWeH a făcut să sufle un vînt uscat de la răsărit, şi soarele a bătut peste capul lui Iona, şi Iona a leşinat. Atunci a dorit să moară şi a zis: „Mai bine să mor* decît să trăiesc!”

9. Dar יהוה YaHWeH a zis lui Iona: „Bine faci tu de te mînii din pricina curcubetelui?” El a răspuns: „Da, bine fac că mă mînii pînă la moarte!”

10. Atunci şi יהוה YaHWeH a zis: „Ţie îţi este milă de curcubetele acesta, care nu te-a costat nicio trudă şi pe care nu tu l-ai făcut să crească, ci într-o noapte s-a născut şi într-o noapte a pierit.

11. Şi Mie să nu-Mi fie milă de Ninive, cetatea* cea mare, în care se află mai mult de o sută douăzeci de mii de oameni care nu ştiu** să deosebească dreapta de stînga lor, afară de o mulţime♦ de vite!”

                ----------- HalleluYah -----------

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Torah

Cartea lui Enoh